Nu er det jo ikke sådan, at man sidder og ser Netflix, og PLUDSELIG får trang til at løbe.

At holde sig i form, er et valg man træffer.


Chris MacDonald


Harvard Health Publications, Harvard Medical School skrev i maj 2009:


" Tai Chi's helbreds fordele.

Den blide form for træning, kan hjælpe dig til at opretholde styrke, smidighed og balance,

og kan være den perfekte aktivitet, for resten af dit liv


Tai Chi bliver ofte kaldt for "gående meditation", men kunne lige så vel kaldes "gående medikation".

Der er stigende bevisbyrde for, at denne krop- sind træning, der opstod i Kina som kampsport,

har stor værdi som behandling eller forebyggelse mod mange helbredsproblemer.

Og du kan begynde selvom du slet ikke er i form, eller allerede har helbredsproblemer."

(Oversat fra engelsk, originalen kan ses i den engelske menu)
















Tai Chi kan dyrkes af alle, uanset form og alder.


Tai Chi går flere hundrede år tilbage i historien, og langt hovedparten af udøvere i dag,

dyrker Tai Chi for de helbredsmæssige goder, men det er også en kampsport.


Det er en træningsform, der på en gang modvirker stress og forebygger mange sygdomme.


De fleste kender Tai Chi fra dokumentarer, hvor man bevæger langsomt og meget fokuseret.

Netop den langsomme bevægelseform styrker kroppen på en nænsom måde,

modsat Aerobic, Styrketræning, Crossfit osv. hvor kroppen stresses.


I Tai Chi står og går vi i bøjede ben, Det betyder at dine bemuskler forbedres, knæ,

ankel og hofteled styrkes, alt sammen noget der øger din balance, især til gavn når du bliver gammel.

En meget almindelig måde at ende sine dage på, her i vesten, er nemlig et fald

hvor hofte eller lårben brækkes og den lange helingsproces svækker de fleste så meget,

at de ikke vender tilbage til deres aktive liv.


Fordi alle bevægelser udspringer via en rotation fra hoften,

styrkes immunforsvaret, da 90% af vores immunforsvar dannes i maveregionen.


Tai Chi har vist sig at være særdeles effektiv for folk med gigt og fibromyalgi.

Utallige forsøg har vist at deltagerene har oplevet, at de dels mærker mindre til deres smerter,

end de plejer, men også at de smerter de oplever, ikke er nær så kraftige, som de plejer.


Det er også påvist, at Tai Chi har en forebyggende virkning, på både Alzheimers og Parkinsons syndrom.


Som bonus vil du opdage at din kropsholdning bliver flottere og mere rank.

"Jeg har haft fornøjelsen at blive undervist af Michael.

Han var simpelthen fantastisk.

Ikke bare kom han til Irland for at undervise os, men han var enormt dedikeret, præcis og grundig i sine forklaringer og demonstrationer.

Han var tålmodig og utroligt opmuntrende, og fik mig til at grine, hvad der jo altid gør tingene nemmere. Jeg værdsætter oplevelsen og har ikke glemt hvad han lærte mig. Fantastisk. Jeg kan på det kraftigste anbefale Michal Foss.

Tak Michael! Jeg ser frem til at lære fra dig igen.


Brigid-Ann Marigold Magnolia Pixie Pinky Mcguire

Ireland."